Close
Ako sa udržať zdravý a fit?

Ako sa udržať zdravý a fit?

Po očkovaní vakcínou proti ochoreniu COVID-19 som na vlastnej koži zažil, aké nepríjemné je cítiť sa chorý. Našťastie, horúčky striedajúce zimnicu trvali len jeden deň. Ďalšie dva som sa cítil unavený ako po polmaratóne. Tento zážitok ma povzbudil k napísaniu blogu, ktorý práve čítate.

Na úvod by som chcel spomenúť, že som počas štúdia na strednej škole bojoval s dlhodobými zdravotnými problémami. Nezlomili ma, naopak, priviedli ma na cestu vzdelávania sa v oblasti zdravého životného štýlu, ktoré som následne aplikoval v každodennom živote. Zrejme aj vďaka tomu som posledných 14 rokov života nebol práceneschopný, a to aj napriek faktu, že moja životospráva nie zďaleka dokonalá a moja práca je často stresujúca a vyžaduje si maximálne sústredenie.

Často dostávam otázky, ako podporovať imunitu a byť celoročne fit. Spísal som pre vás v náhodnom poradí zoznam potravín a aktivít, ktoré nestoja takmer nič, a pritom majú na kvalite môjho života a zdravia nemalé zásluhy.

Cesnak

Cesnak je plný vitamínov a minerálov (vitamín B1, B6, C, mangán, vápnik, meď a selén) a vďaka alicínu disponuje silnými antioxidačnými, antibakteriálnymi a antivírusovými vlastnosťami. Zrýchľuje metabolizmus, zlepšuje krvný obeh, znižuje hladinu cholesterolu a prispieva k prirodzenému stimulovaniu hladiny testosterónu v tele. Odporúčam užívať ho pravidelne (nie však nárazovo a vo veľkých množstvách). Cesnak znižuje tlak a môže obmedzovať účinky niektorých liekov. Dávam ho do každého slaného jedla, ale konzumujem ho aj surový. Kto nemá rád výraznú chuť a typický zápach, môže siahnuť po cesnaku vo forme tabletiek.

Jablko

Ak potrebujete doplniť vlákninu a vitamín C – ideálne je jablko. Pre jeho ľahkú stráviteľnosť je konzumácia vhodná kedykoľvek, kľudne na desiatu alebo pred fyzickou aktivitou.

Zdroj: archív autora

Zázvor

Zázvor je ďalšou dostupnou a relatívne lacnou potravinou, na ktorú chcem upozorniť. Užívam ho pravidelne vo forme čaju alebo zázvorového „shotu“, na ktorý potrebujete len odšťavovač a bežne dostupné potraviny: citrónovú šťavu, koreň kurkumy, škoricu, klinček a badián, ktorý dodá nápoju lepšiu chuť. Môžete pridať aj lyžičku medu (ak si práve nestrážite kalórie). Veľa ľudí má problém s pálivou chuťou zázvoru. Verte mi, že ak zvládnete vypiť 52% liehovinu, zvládnete aj poldeci tohto nealkoholického nápoja😊. Zázvor je notoricky známy pre svoje protizápalové účinky.

Viac informácii o tomto zázračnom koreni nájdete tu: https://zdravopedia.sk/zelenina/zazvor-10-ucinkov-na-zdravie

Otužovanie (studená sprcha)

Priznám sa, neznášam ten pocit pred ponorením sa do vody. Stále je to veľký vnútorný boj. Nakoniec však prichádza pravidelná záplava endorfínov a pocit víťazstva (nad sebou samým). Pobyt v studenej vode pomáha regenerovať svaly, obnovuje chrupavky a mäkké tkanivá. Odbúrava nahromadený kortizol – hormón stresu a navodzuje pocit šťastia. Otužovanie má množstvo zdravotných výhod, ale aj niekoľko úskalí, preto začínajte postupne. Zaťažený je pri ňom najmä náš kardiovaskulárny systém. Vždy začíname ochladzovať ruky a nohy. Pokračujeme cez chrbát a nakoniec brucho, v ktorom sú uložené vnútorné orgány. V úplných začiatkoch sa odporúča vchádzať pod tečúcu vodu chrbtom pomaly a postupne. Ak studenú sprchu zvládate niekoľko týždňov, môžete skúsiť otužovanie v jazere. Rozcvička pred a po otužovaní je samozrejmosť. Kto by sa chcel dozvedieť o otužovaní a jeho vplyvoch na imunitný systém a duševnú silu, odporúčam knihu od Wim Hofa a jeho metódu.

Pre ostatných aspoň pesnička: https://www.youtube.com/watch?v=2qqKggG7-Fo

Sauna a Kryokomora

Sauna je skvelý relax, ktorý zbavuje telo toxínov. Spolu s ľahkým otužovaním pomáha budovať imunitný systém. Opakom sauny je kryokomora, v ktorej sa telo dostáva do opačného extrému. Krátky pobyt pri teplotách nižších ako -100 °C robí s telom zázraky. O kryokomore som sa dozvedel od známych zápasníkov MMA, ktorí sa po výkone potrebujú zamerať na regeneráciu a liečenie úrazov. Odporúčam kryokomoru aspoň vyskúšať.

O kryokomore sa viac dozviete aj tu: https://www.rrc-life.sk/kryo.html

Pohyb na čerstvom vzduchu

Dobre okysličené telo a mozog funguje najlepšie. Pohyb nemusí znamenať výlučne beh. Stačí prechádzka alebo strečing. Ráta sa aj cesta do obchodu, kočíkovanie, venčenie psa. Ja som prvej fáze prestal používať auto cestou na obed. Neskôr som potrebu presunu autom limitoval na vzdialenosti nad 2 km. Teraz sa snažím chodiť pešo čo najviac. Ak sa dá aktivita vykonávať vonku, vždy ju robím radšej na vzduchu než v uzavretom priestore.

Pravidelné cvičenie

Človek potrebuje pohyb, aby sa cítil dobre. Pri nedostatku pohybu naše telo a myseľ degeneruje a chradne. Skvelou kompenzáciou sedavej práce je práve cvičenie. Už 10 minút denne má pozitívny vplyv na organizmus. Osobne si myslím, že akýkoľvek pohyb je lepší než žiadny. Pozor na extrémy! Túžba stať sa športovcom „za noc“ môže mať za následok zranenia. Tiež sa mi osvedčilo pravidlo, že vo dvojici to ide ľahšie. Aktuálne rekreačne boxujem (K1) v kombinácii so silovým tréningom. V lete pridávam beh, surf a redukovanú verziu crossfitu.

Odporúčam video, ktoré mi zmenilo život: https://www.youtube.com/watch?v=wUEl8KrMz14&t=2s.

Zdroj: archív autora

Dobrý spánok

O téme spánkového dlhu by som vedel rozprávať veľa. Prial by som si, aby mal môj deň o pár hodín viac na realizáciu pracovných povinnosti a všetkých mojich koníčkov, rodinu a vzdelávanie. Zistil som však, že znižovať počet hodín spánku na úkor vyššie uvedených, má zásadný negatívny dopad na moju imunitu a regeneráciu. Pri nedostatku spánku mi ide všetko ťažšie a pomalšie – som menej efektívny. Spánok je však individuálna záležitosť. Ja sa snažím spávať približne 8,5 hodín denne. Mám to rokmi odskúšané a moje telo už funguje na budík. Samozrejme, mal som aj obdobia, kedy som spal menej ako 7 hodín, v snahe zvýšiť produktivitu. Výsledok bol však opačný. Rovnako sa mi neosvedčil ani 10 hodinový (medvedí) spánok.

Čistá voda a čaje

Kolegyňa používa takú aplikáciu v mobile – „budík“ s príkazom – napi sa! Veľmi som sa na tom zabával. Faktom však je, že naše telo je z veľkej časti tvorené vodou. Vodu, respektíve tekutiny, potrebujeme na zdravé fungovanie organizmu a zbavovanie sa toxínov. Pijem veľa vody a tiež čajov bez cukru alebo medu. Osvojil som si myšlienku, že kvety a úrodu zalievame čistou vodou, ale my ľudia pijeme častokrát niečo, s čím by sa dalo vyčistiť WC…

Domáca strava

Ak mi pandémia priniesla niečo pozitívne do života, tak to bolo zatvorenie reštaurácií. Presunom na home office som získal hodinu času, ktorú by som strávil v aute. Odkedy si varím doma, moje zažívanie a celkový „vnútorný“ pocit sa výrazne zlepšil. Mám prehľad z akých surovín a v akej kvalite je moje jedlo uvarené. Snažím sa variť bez cukru a obmedzujem soľ a múku. Cez týždeň varím z časových dôvodov „minútky“ na panvici, ale cez víkend si varenie užívam a stalo sa pre mňa relaxom.

Zdroj: archív autora

Verím, že moje skúsenosti môžu pomôcť ku kvalitnejšiemu životu aj vám. Byť chorý je nepríjemné, ale aj neefektívne. Prevencia chorôb a vyčerpania je pre mňa základ.

Ak máte aj vy nejaké tipy a osobné skúsenosti, ako si budovať a udržať pevné zdravie a duševnú pohodu, budem rád za každý komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Close