Close
10 PRIKÁZANÍ SIEŤOVÉHO ADMINISTRÁTORA V SPOLOČNOSTI VNET
Vincent Vlk

10 PRIKÁZANÍ SIEŤOVÉHO ADMINISTRÁTORA V SPOLOČNOSTI VNET

Ako člen VNET tímu mám to šťastie pracovať vo veľmi priateľskej a uvoľnenej atmosfére. Inak povedané, spoločne kladieme dôraz na dobré medziľudské vzťahy. Zaobídeme sa bez striktnej korporátnej politiky a zastaralých pravidiel. Zároveň som však členom tímu sieťových administrátorov. Preto bolo pre mňa vhodné osvojiť si určité osvedčené zásady, vďaka ktorým môžeme poskytovať spoľahlivé a kvalitné služby. Pokúsim sa ich postupne popísať a vysvetliť

  1. Nepoužiješ bezdôvodne neštandardnú funkciu

Keďže dátová sieť je kriticky dôležitá súčasť produkčnej infraštruktúry, treba naozaj dobre zvážiť nasadenie určitých funkcií alebo protokolov. Odporúčam najskôr naštudovať všetky dostupné informácie a to nielen z oficiálnych stránok výrobcu, ale aj „povyzvedať“ informácie na nezávislých blogoch a fórach zameraných na sieťové technológie.

  1. Vždy máš zálohu (konfigurácie operačného systému)

Bez ohľadu na to koľkokrát sa téma zálohovania bude opakovať, stále bude aktuálna. Žiaľ, až príliš často sa na túto dôležitú povinnosť zabúda. Hlavne odporúčam vykonať zálohu pred reštartom alebo upgradom firmware na sieťovom zariadení.

  1. Neprepojíš dátové centrum L2 (natívnym Ethernetom)

Táto zásada je na prvý pohľad sporná. Ako môžeme zrealizovať určité služby, ktoré vyžadujú L2 konektivitu (napr. HA setup, transparentný okruh, live migrácia), bez L2 konektivity medzi DC? Pointa je v použití správnej technológie. Natívne prepojenie cez Ethernet len s podporou zastaralého protokolu Spanning Tree naozaj nie je dobrý nápad. Preto je nevyhnutné použiť technológie, ako sú napr. OTV, FabricPath, TRILL, VXLAN, EVPN, VPLS a pod.

  1. High Availability riešenie vždy otestuješ

Skúsení veteráni už vedia, že nech je akokoľvek bombasticky prezentované nejaké HA riešenie, je nutné ho bez výnimky otestovať pred spustením do produkčnej prevádzky. Na webe ste sa už určite dočítali na túto tému o rôznych hororových príbehoch z temných a chladných priestorov serverovne.

  1. Podelíš sa o skúsenosti (s okolím)

Naučili ste sa nejaký dobrý troubleshooting trik alebo techniku? Nenechávajte si to len pre seba. Je veľká šanca, že ste sa to naučili vďaka tomu, že sa chcel niekto pred vami s informáciou podeliť. Preto si aj my vo VNETe vedieme obsiahlu wiki-like znalostnú databázu článkov, ako si uľahčiť a zefektívniť našu prácu.

  1. Dôveruješ logom a debug výpisom, nie tvrdeniam užívateľa

Toto prikázanie v žiadnom prípade nechce útočiť na užívateľov siete, skôr sa snaží u sieťových inžinierov podporiť analytické a kritické myslenie v priebehu riešenia problémov. Zvlášť, ak sa jedná o vážnejšie problémy. Rôzni ľudia v panike prichádzajú s rôznymi teóriami, ktoré však zvyčajne nie sú podložené žiadnymi konkrétnymi dôkazmi.

  1. Použiješ najoverenejší spôsob (riešenia)

Keď spravujete a implementujete produkčnú sieťovú platformu, je vhodné držať sa overených postupov, ktoré vypracovali vaši kolegovia alebo ich odporučil dodávateľ technologického riešenia. Netvrdím však, že sa nesmie experimentovať. Na testovanie nových postupov a technológií však musí slúžiť oddelené laboratórne prostredie a nástroje na to určené.

  1. Problém neutajíš

Každému bez výnimky sa to už stalo. Stačí sekunda nepozornosti a potenciálne veľký problém s konektivitou je na svete. Netreba hrať mŕtveho chrobáka a radšej sa hneď priznať. Dobrý tím kolegov vás podrží a pomôže s vyriešením vzniknutej situácie. Treba sa sústrediť na riešenie problému a nesústrediť sa na „blame-game“ spojenú s honom na čarodejnice.

  1. Keď nevieš, opýtaš sa

Ako hovorí osvedčená fráza, je to všetko o komunikácii. Nikto z nás učený z neba nespadol a preto je vždy dobré sa spýtať. Ak vám niečo nie je jasné, člen vášho tímu by mal byť ochotný zodpovedať vaše dotazy, prípadne pomôcť s nájdením odpovede. Trocha mentoringu, poskytnutého kolegom, nikdy neuškodí. Zároveň sa zdokonaľujete vo svojich profesných znalostiach.

  1. Dokumentácia a ešte raz dokumentácia!

To najlepšie na záver? Skôr to najdôležitejšie! Bez kvalitnej a aktuálnej dokumentácie proste nemáte šancu udržať vašu infraštruktúru v zdravom stave a raste. Všetci dobre vieme, že tvorba dokumentácie nepatrí k najobľúbenejším činnostiam administrátorov. Avšak verte mi, keď vás v noci o tretej hodine zobudí nepríjemný telefonát o poruche, dobrá dokumentácia vás zachráni od silnej bolesti hlavy.

Napadajú vás ďalšie zásady alebo tipy pre sieťových administrátorov? Podeľte sa s nimi prosím s nami. V konečnom dôsledku je naším spoločným cieľom niečo nové sa naučiť a tak zdokonaliť a spríjemniť našu prácu, ktorá vedie k spokojnosti našich zákazníkov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Close