Na rozvoz mliečnych výrobkov potrebuje logistická firma špeciálne auto. Musí byť nákladné, uspôsobené na prevoz paliet, vybavené spoľahlivým chladením a GPS systémom. Vďaka správnemu vybaveniu vie táto firma svojim zákazníkom pravidelne dodávať kvalitné služby.
To isté by malo platiť aj pri internete. Tak ako s bicyklom nemôže dobre fungovať logistická firma, tak by firma fungujúca v 21. storočí, nemala využívať internet pre domácnosti.
Ako si vybrať ten správny internet do firmy? Taký, ktorý podporí optimálne, spoľahlivé a rýchle fungovanie firmy, ale zároveň nie je zbytočne predimenzovaný? V nasledujúcom článku sa vám pokúsime vysvetliť parametre, na ktoré by ste sa mali pri výbere zamerať, prípadne ich aspoň neprehliadnuť.
5Mbps môže byť viac ako 100Mbps
Jedným zo základných parametrov, ktorý zvažujeme pri výbere internetového pripojenia je rýchlosť. Pri domácich internetových produktoch, nie je rýchlosť garantovaná. To znamená, že linku zdieľajú viacerí zákazníci a jej rýchlosť nie je súčtom ich maximálnych rýchlostí. Keď sa na túto linku pripoja viacerí naraz, pripojenie nedosahuje deklarovanú rýchlosť. Takéto zdieľanie linky sa bežne označuje, ako agregácia a vyjadruje sa pomerom, napríklad 1:20. Zároveň môžu mať domáci zákazníci aj nižšiu prioritu na sieti a preto môže ich rýchlosť výrazne kolísať.
Je to jeden z dôvodov, prečo majú produkty pre domácnosť nízku cenu, pri tak vysokých rýchlostiach.
Na druhej strane sú na trhu produkty presne uspôsobené potrebám firmy. Tie sa rozdeľujú na dve základné skupiny s garanciou rýchlosti pripojenia a bez garancie rýchlosti pripojenia. Aj v prípade, že rýchlosť nemáte garantovanú pri firemnom produkte sa nemusíte báť tak vysokej agregácie, ako pri domácich produktoch.
Nezabúdajte na upload
Z podstaty domáceho využívania internetu je upload málo dôležitý parameter. Pre domáceho zákazníka je podstatné, aby si niečo stiahol, pozrel, pobrowsoval. Je mu jedno, či sa e-mail s prílohou odosiela 1 sekundu alebo 1 minutú. Pre tieto produkty je typický veľký pomer medzi uploadom a downloadom, od veľmi veľkého 100/5 Mbps, po ešte väčší 100/0.5 mbps.
Na druhej strane, keď má firma vo svojej pobočke akékoľvek dáta, na ktoré sa zákazníci alebo zamestnanci pripájajú zvonka (obchodník s notebookom v teréne chce otvoriť súbor z firemného servera v kancelárii), limitujúcim je práve upload z kancelárie. Pre internet do firmy je vhodné využívať práve symetrické pripojenie napríklad 10/10 Mbps, kde je upload rovný downloadu.
Fair User Policy nemusí byť vždy fér
FUP (Fair Use Policy) je typicky parameter domácich internetových produktov najmä u väčších providerov. Je to hranica objemu dát, ktoré môžete za fakturačné obdobie beztrestne stiahnuť. Ak stiahnete väčší objem dát budete penalizovaný a vaša rýchlosť dramaticky poklesne. V prípade, že využívate tento produkt na firemné účely ľahko sa vám môže stať , že pri prací na väčšom projekte / zákazke prenesiete príliš veľa dát a v kritickom momente vás internetové pripojenie zradí.
Dvakrát merajte až potom podpisujte zmluvu
Zvoliť si správnu rýchlosť je veľmi dôležité, keďže ceny sa logicky odvíjajú práve od tohto parametru. Dobrý provider vám v priebehu rozhodovania vie poskytnúť kvalifikované poradenstvo svojich špecialistov. Je aj jeho cieľom, aby ste boli s vybraným produktom spokojný. Pamätajte si, že rýchlosť si môžete u väčšiny providerov kedykoľvek navýšiť. Náročnejšie je rýchlosť počas viazanosti upraviť smerom dole.
Potrebná rýchlosť sa odvíja aj od nasledujúcich parametrov:
- počet pracovníkov aktívne pracujúcich s internetom
- práca na serveri umiestnenom v inej lokalite
- práca so službami a aplikáciami umiestnenými v cloude
- posielanie veľkých súborov – projekty, materiály do tlače, ….
- využitie linky na telefonovanie – VoIP
Nečakajte posledný v rade
Predstavte si, čo by pre vašu firmu znamenali 3 hodiny bez internetu, čo tak deň? Koľko zákaziek by ste mohli stratiť? O koľko príležitostí by ste mohli prísť? Vypočítajte si to a aj podľa toho nazerajte na cenu pripojenia.
Ak využívate produkt pre domácnosť, po nahlásení poruchy môžete na vyriešenie problému čakať aj zopár dní. Počas závažnejšej poruchy sa poskytovateľ v prvom rade snaží odstrániť poruchu u zákazníkov s garantovanou dostupnosťou a domácnosti rieši až následne.
V prípade, že využívate internetový produkt pre firmy, výmenou za vyššiu cenu získate práve spomínanú zmluvne garantovanú dostupnosť. SLA (service level agreement) je zmluvný záväzok, ktorý definuje kvalitu poskytovaných služieb. V prípade, že dôjde k problému, SLA garantuje nástup na servis do určitého počtu hodín a zároveň aj dobu na jeho odstránenie. K cenovej ponuke si určite nezabudnite vypýtať aj popis SLA, ktorý by mal obsahovať:
- dobu nástupu na servis v pracovnej dobe
- dobu nástupu nástupu na servis mimo pracovne doby
- lehotu na odstránenie poruchy
- garantovanú mesačnú dostupnosť v %
Zbavte sa bodov zlyhania
V súčasnosti sa nároky na spoľahlivosť pripojenia neustále zvyšujú. Stále viac firiem si svoje citlivé dáta ukladá na servery, ktoré sú umiestnené v dátových centrách, prípadne vzdialených firemných centrálach. Populárne sú aj cloudové riešenie a webové aplikácie, na ktoré môžu užívatelia pristupovať z rôznorodých lokalít a zariadení. Dátové centrá a cloudy poskytujú garantovanú dostupnosť takmer 100%. Bodmi zlyhania sa preto stávajú nespoľahlivé internetové pripojenia, ktoré vedia firmu doslova paralizovať.
Keď viete identifikovať takýto bod zlyhania, eliminujte ho. Pre internet do firmy je ideálny automatický back-up. Ak vám zlyhá primárna linka (šikovní kopáči niekde preseknú optický kábel) systémy sa automaticky prepnú na sekundárnu linku. Tá väčšinou funguje na inej technológii a zabezpečuje funkčnosť systémov aspoň v obmedzenom rozsahu.
Zabezpečte svoje pripojenie
Aj zabezpečenie pripojenia je oblasť, pri ktorej treba myslieť na viacero oblastí súčasne.
- V prípade, že potrebujete prepojiť viacero pobočiek, prípadne pristupovať k dátam z iných lokácií prostredníctvom mobilných zariadení, je vhodné používať vo virtuálnej privátnej sieti IPSec. Jedná sa o zabezpečenie na sieťovej vrstve, ktoré poskytuje transparentnú bezpečnosť pre akýkoľvek prenos dát.
- Aj v samotnej vnútropodnikovej sieti treba myslieť na bezpečnosť. Pre elimináciu pripojenia neautorizovaných užívateľov je vhodné nasadiť, ako bezpečnostný prvok autentifikáciu na základe protokolu 802.1x
Pri všetkých týchto oblastiach je vhodné poradiť sa priamo s dodávateľom služby. Dobrý provider má v oblasti prehľad a vie vám navrhnúť optimálne riešenie pre vašu firmu.
Neprehliadnite detaily
Pri výbere providera si všímajte, ako s vami komunikujú jeho pracovníci . Bola reakcia na váš dopyt rýchla, komunikuje s vami obchodník profesionálne, počúva vás a ponúka vám služby na základe analýzy vašich potrieb? Vďaka týmto signálom viete, či je poskytovateľ flexibilný, firemná kultúra je dobre nastavená a jeho smerovanie je proklientské. Môžete potom predpokladať, že aj zvyšok firmy zdieľa rovnaké hodnoty a komunikácia s technickou podporou bude dobrá.
Veľkosť providera je dôležitá. Od veľkosti závisí, či 24hodinová technická podpora predstavuje rotujúci mobil medzi technikmi, alebo non stop službu viacerých špecialistov technického tímu. Na druhej strane ovplyvňuje flexibilitu firmy. Veľké medzinárodné spoločnosti sú zviazané procesmi a tak aj jednoduché prispôsobenie sa klientským požiadavkám môže byť neprekonateľnou prekážkou.
Veríme, že vám náš blog pomôže vybrať si to správne pripojenie pre vašu firmu. Ak potrebujete v tejto oblasti poradiť neváhajte sa na nás obrátiť, radi vám pomôžeme na vnet@vnet.sk alebo na 02-5292 6151. Viac informácií o našich produktoch určených pre firmy, nájdete aj na našom webe www.vnet.sk/internetove-pripojenie/.