V druhej časti chcem nadviazať na predchádzajúce odporúčania k pracovnému pohovoru. Prvá časť bola určená teamleadrom vyberajúcim si kolegu, druhú venujem uchádzačom. Uchádzač to nemá na pracovnom pohovore jednoduché. Chce si vybrať čo najlepšie. Vstupuje do neznámych vôd. Prítomný je aj určitý faktor stresu a strachu z neznámeho. Ako si môže pomôcť s výberom dobrého zamestnávateľa? Ponúkam niekoľko tipov.
Ako začať?
Odporúčam si dať na začiatok aspoň dve 5-minútové premýšľania nad dvoma konkrétnymi otázkami, v pokoji a ničím nerušený:
- Ak by som si mohol vybrať, aká by bola moja vysnívaná práca? Zamerajte sa na činnosť/podstatu práce, nie na peniaze – tie sú v tomto prípade druhoradé. Odporúčam neriešiť, či je pracovná pozícia inzerovaná – to nie je podstatné. Predstavte si, že ste ako malé dieťa, ktoré chce byť doktorom, smetiarom, kozmonautom… V úvahe môžete pokračovať: „Prečo by som to chcel? Čo by sa mi páčilo? Čo na pracovisku potrebujem?“ Pokojnesi spravte rebríček faktorov – kolegovia, využitie cudzieho jazyka, náplň práce, lokalita, variabilita úloh atď.
- Existuje práca blížiaca sa ideálu (k tej mojej vysnívanej) v mojom regióne? Často máme firmy priamo pod nosom a nevidíme ich. A nezabúdajte, nie všetky firmy inzerujú na pracovných portáloch alebo cez agentúru – často nájdete informácie priamo na stránke danej spoločnosti. Ak nevieme nájsť v okolí žiadnu ponuku, skúsime Google – je tam naozaj skoro všetko. Tiež odporúčam nezamerať sa pri hľadaní iba na známe recruitingové portály. Veľké percento úspechu prináša vyhľadať si spoločnosť, konkrétne oddelenie a poslať úprimný (nie skopírovaný) motivačný list. Nevadí, že nehľadajú nových zamestnancov. Ak neviete, ako konkrétne pracovné miesto nazvať (alebo máte pocit, že také neexistuje), napíšte, čo by ste chceli robiť, a prečo.
Pripravte si životopis
Štruktúrovaný a prehľadný životopis – dobrý základ. Nevynechajte nič podstatné. Ak máte uvedené dátumy a roky, ideálne je nemať vo svojej histórii medzery. Pokiaľ určité obdobia chýbajú, pripravte si vysvetlenie, náborových pracovníkov to zaujme. V prípade, že ste čerstvo po škole a nemáte pracovné skúsenosti, odporúčam uviesť aj brigády, prípadne rodinné výpomoci. Ak ani to nemáte, tak aspoň činnosť, kde ste nabrali zručnosť. Napríklad prerábka bytu, organizovanie skupiny hráčov atď.
Ak máte naopak veľa pracovných skúseností, odporúčam spomenúť to podstatné, rozčlenené v bodoch. Originálny a prehľadný životopis zaujme a pomôže viac ako šablóna z internetu. Pokiaľ si svojím životopisom nie ste istí, vyhľadajte špecializovanú pomoc.
Informácie
Uchádzačom odporúčam spraviť si prieskum. Pozrieť si webovú stránku firmy je považované za základné minimum. Neexistuje trápnejšia chvíľa, ako keď uchádzač nevie odpovedať na otázku, čo robí, a čím sa zaoberá jeho potenciálny zamestnávateľ. Takže, pozrieť si stránku, vygoogliť si videá, prečítať si príspevky na sociálnych sieťach. Kľúčové informácie (alebo tie čo zaujali) si zapisujte. Je praktické si vyhľadať výrazy, ktorým nerozumieme, prípadne aj tie si zapísať do poznámok. Poznámky si pokojne zoberte na pracovný pohovor, a ak ste niečomu nerozumeli, nebojte sa opýtať. Nikto nevie všetko, a výrazy ako cloud, NaT a phishing môžu byť pre niekoho španielska dedina.
Referencie
Kandidátom hľadajúcim prácu odporúčam popýtať sa známych, rodiny, priateľov alebo spolužiakov. Ak sa nenaskytne žiadna možnosť, je dobré preskúmať aspoň prostredie – dodávatelia, verejne dostupné informácie, okolie firmy. Zaujímavé môžu byť tiež diskusné fóra, komentáre na sociálnych sieťach a feedbacky zákazníkov.
Ak máte možnosť, vyžiadajte si tiež referencie na seba samého – od bývalého zamestnávateľa. Ak ste ešte nepracovali, pomôže aj brigáda či výpomoc, napríklad v rodinnom podniku. Tento text si určite prineste na pracovný pohovor. Pokiaľ ste absolvovali nejaké kurzy, školenia a máte certifikát, určite je vhodné priniesť kópiu.
Otázky
Otázky sú jedna z kľúčových častí pracovného pohovoru. Uchádzači, pýtajte sa, pýtajte sa, pýtajte sa. Otvorene, slušne, a na čokoľvek, čo Vás zaujíma. Napoviete o sebe, ukážete zdravú zvedavosť a dozviete sa informácie. Odporúčam pripraviť si aspoň dve otázky doma, v prípade takzvaného okna zo stresu.
Otázkami môžete ukázať úprimný záujem. Nevadí, že nie ste odborníkom na segment podnikania spoločnosti, môžete byť prínosom vo svojej oblasti. Je totiž možné, že spoločnosti chýba práve vaša expertíza.
Spomenul som si na rozhovor s náborovou pracovníčkou z Googlu, ktorá má za sebou viac ako 2 000 pohovorov a vysoké percento úspešnosti najmä v strategických a odborných pozíciách. Jej odporúčanie: „Kandidát sa musí pýtať. Ak nemá otázky, nemá záujem a nespĺňa základné kritérium, okamžite ho vyraďujem z pracovného procesu.“ Myslite na to, že otázky sú váš priateľ.
Ochutnávka práce
Uchádzačom odporúčam spýtať sa nového zamestnávateľa na možnosť prísť nezáväzne aspoň na dve-tri hodinky, pozrieť sa, ako prebieha bežný pracovný deň, ako vyzerajú budúci kolegovia, pozrieť si pracovné prostredie, kde budete sedieť a pod. Vyskúšať pracovný deň na vlastnej koži veľa napovie. Skúmajte svoje pocity, majte oči otvorené, predstavujte si samého seba v pracovnej dobe a dajte na svoj dojem – počúvajte svoj vnútorný hlas. Budete tam pravdepodobne tráviť tretinu dňa, možno aj viac. Ak budúci zamestnávateľ nemá možnosť ochutnávky práce, požiadajte aspoň o rozhovor s budúcim kolegom. Zaujímajte sa, ako prebieha pracovný deň, aký je tím, aké úlohy riešia jeho členovia. Zistite, či je pracovná náplň kreatívna, variabilná, alebo monotónna a stereotypná. Popýtajte sa na kolektív, ako trávia prestávky, a či sa stretávajú po práci.
Sme na správnej vlne?
Podstata práce je pracovná náplň, no často býva hlavným determinantom spokojnosti zamestnanca práve prístup priameho nadriadeného. Odporúčam teda kandidátom zamyslieť sa nad otázkami: „Budem si s týmto človekom rozumieť? Bolo na stretnutí cítiť vzájomné pochopenie?“. V spolupráci a manažmente je veľmi dôležité pochopenie, porozumenie a určitá súhra. Bude rozumieť môj nový šéf mojim potrebám? Bude mi vedieť pomôcť v náročných situáciách? Aký mám pocit z predstavy budúcej spolupráce? Ak cítite podporu, pochopenie a budúcu predzvesť vzájomnej dôvery, ste na dobrej ceste.
Ako ľudia sme rôzni, každému môže sedieť iný štýl reči, prejavu a rozmýšľania. Niekomu môže vyhovovať voľný štýl riadenia zameraný na ciele. Pre iného človeka je komfortná direktíva a presné pokyny. Vzájomné pochopenie základných princípov a požiadaviek je dobré znamenie. Ak máte ako kandidát pocit, že ste každý z iného sveta a intuícia vám napovedá, že to nebude fungovať, radšej ponuku odmietnite.
Čo robiť, keď sa neviem rozhodnúť?
Niekedy je potrebné nechať si jeden, prípadne dva dni, na premyslenie. Ľudovo povedané „vyspať sa na to“. Čo ak sa neviem definitívne rozhodnúť, analyzujem neúmerne dlho, dokonca som sa na to už aj dobre vyspal, a stále nič? Niekedy treba dať na svoj šiesty zmysel, a jednoducho zariskovať. Počúvnuť vnútorný hlas, srdiečko alebo intuíciu… Každý to voláme inak.
Rekapitulácia – čo si nezabudnúť
Krátke zhrnutie toho, čo potrebujem na pracovný pohovor v pozícii uchádzača:
- Štruktúrovaný životopis
- Motivačný list
- Referencie, certifikáty
- Poznámky o spoločnosti
- Otázky
- Dobrú náladu
Čo dodať na záver? Držím palce! Nájdite si prácu, ktorú budete mať radi, bude vás baviť, a už nikdy nebudete pracovať. V duchu hesla trikrát meraj a raz strihaj. Nezabúdajte si to užiť, aj keď je to náročné. Tento blog sa nezaoberá technickými informáciami typu čo by mal obsahovať životopis, čo by si mal človek obliecť na pracovný pohovor, ako sa posadiť a podobne… Materiálov zaoberajúcich sa touto tematikou nájdete na internete veľa (možno až príliš), no a obsahovo by tento blog zabral minimálne dvojnásobok. Ak máte záujem o ďalšie tipy, prípadne chcete vedieť, čo robíme a máte záujem pridať sa k nám – neváhajte ma kontaktovať.
Pokiaľ ste nečítali prvú časť článku, a máte záujem to napraviť, môžete tak urobiť po kliknutí sem.